Derfor er en undervognsbehandling vigtig for dig og din bil

Når man sætter sig ind i sin bil og starter motoren er det vigtigt, at man som bilist kan læne sig tilbage i sædet og udelukkende tænke på ens kørsel samt ens medtrafikanters adfærd på vejene. Dog kan man kun gøre dette, hvis man med god samvittighed har gjort alt for at ens bil lever op til de sikkerhedsmæssige standarder, der er påkrævet for at kunne køre. Her hentydes der ikke nødvendigvis til om dæktrykket er korrekt, eller om man har husket at tjekke fjedrene. En undervognsbehandling vil altid være et godt sted at starte for at sikre at bilen er ordentligt sikret til at køre på vejene, både for ens egen skyld, men også for ens medtrafikanters. Er der rust i undervognen kan denne sprede sig til bilens bærende dele, hvilket kan påvirke styretøjet og bremsedelene.

Det er dumt at undgå undervognsbehandling af ens bil

Langt de færreste nye biler på markedet har gennemgået en grundig undervognsbehandling, der gør dem klare til at køre på de danske veje i alle slags vejrforhold. Derfor er det enormt vigtigt, at man som ny bilejer sørger for at få kørt bilen til et autoværksted så snart den forlader forhandleren, således at man kan vide sig sikker på, at den ikke starter med et rustangreb i løbet af de første par måneder af dens levetid. Det er dog ikke altid nok med en undervognsbehandling, nogle gange skal man kræse ekstra godt for bilen og også give den fuld rustbeskyttelse, især op til vinter, hvor vejret tærer og ætser sig vej gennem bilens bærende dele og efterlader tomme huller, der er til stor gene og skade for bilejerne. Overholder man den uskrevne regel om 1-2 undervognsbehandlinger om året kan man forlænge sin bils levetid med op til 10 år.